Outsourcing er uddelegering af opgaver eller job fra interne produktion til en ekstern og separat business partner, meget gerne en underleverandør. Af nuværende standarder og definition blev det svarer til fjernelse af lokalt personale til fordel for personale oversøiske lande, hvor lønningerne er betydeligt lavere. Lande som Indien, Bulgarien, Venezuela og Brasilien, blandt andre er blevet forløbere som outsourcing spillesteder.
Det blev først set i edb-branchen og har støt spredt til at omfatte telemessaging og call centre. Anerkendt som et effektivt middel til at spare penge og forbedre kvalitet, har outsourcing også gjort det muligt for en virksomhed at befri sine ressourcer til andre virksomheder. Funktioner, der tidligere er foretaget af et selskab leveres under kontrakt fra en tredjepart. Varer eller tjenesteydelser er købt i stedet for at producere dem internt.
Processen kan kræve overførsel af komponenter eller store dele af den interne IT-infrastruktur af virksomheden til en ekstern kilde samt personale og andre programmer. Da det gælder normalt for en komplet business proces, er der en grad af ledelsesmæssig kontrol, og risikoen hos udbyderen. Et langsigtet og resultatorienteret forhold forventes at opnås for opgaver, som hver enkelt ikke kan effektivt udføre på egen hånd.
En indledende outsourcing kontrakt ville omfatte den faktiske omkostninger af outsourcing og omkostningerne til forvaltning af forbindelserne. Elementer såsom prissætning, rapportering metoder, definition af serviceniveau og levering er den mest synlige del af omkostningerne. Men der er andre ting såsom forståelse af hinandens målsætninger, opbygning af tillid og respekt og udvikle åben og ærlig kommunikation, der kommer i spil. Når disse elementer er synkroniseret, omkostninger automatisk øger, virkningsløs uanset besparelser forventes fra kontraktens outsourcing. Flere emner relateret til relationer mellem virksomheden og den udbyder, der ikke er i fuldstændig harmoni, den dyrere outsourcing kontrakten bliver.
For at minimere støder på disse typer af problemer, skal brugervirksomheden finde en passende tjenesteyder i processen. Kultur, især på kommunikation stilarter bør være ens. Udbydernes forslag på procesforbedringer bør høres, da de anses som eksperter i deres linje af arbejdet. Virksomheden skal kunne definere og udvikle metoder til kommunikation samt problem eskalering procedurer til at guide udbyderen.
Tjenesteudbydere på den anden side bør lære at genkende de kunder, der er rigtige for deres virksomhed. De bør også sikre, at kommunikation stilarter er forenelige med brugervirksomheden. De bør også have passende empowerment hurtigt løse mindre problemer.
En sund outsourcing forholdet resultater fra de rigtige holdninger af begge parter. Ved at være åben og ærlig, undgås dyre overraskelser på begge sider. Ansvar for både succes og fiaskoer deles ved at analysere i fællesskab individuelle bidrag til problemet for at undgå de samme fejl.
Mange outsourcing kontrakter har gået sur. siden deres begyndelse. Nogle burde undersøges meget nøje, hvis det er værd at fortsætte på alle. Et dårligt forhold gør ondt både tjenesteyderens og outsourcing selskabet, der påvirker ydeevnen og produktiviteten til skade for begge.
Verdens største spillere i outsourcing forretning fortsætter med at ændre ansigt af markedet. Indien fortsætter med at holde sin førende position og bruger virksomheder er mere tilbøjelige til mobilisere indiske partnere til at forny forretningsprocesser. Brasilien har sin tidszone, der er kun omkring en til tre timer sent end New York. Dens kultur er endnu mere ligner USA end andre eksisterende service provider lande. Softwareudviklere fra Bulgarien er blevet bedømt som en af de bedste IT-eksperter i det sidste årti. Venezuela har omkostningsfordel arbejdskraft. Uanset outsourcing mødested er valgt, de store overvejelser er ekspertise, skalerbarhed, speed-to-market og økonomiske effektivitet.